samedi 17 février 2007

京都

Gisteren met de bus richting 京都.
Herinneringen komen boven en 'k herken een aantal zaken terug.
De stad is heel eenvoudig qua orientatie.
Bij het nemen van het openbaar vervoer moet je gewoon zien dat
je in de goede richting zit..

K bevind mij in het noord westen van 京都 dichtbij de 金閣寺 (Kinkaku-ju).
Mijn tijdelijke nieuwe plek is een zeer eenvoudig Japans traditioneel huis.
Het is een antiek stuk m.a.w. een geweldig Japans papieren huis.
Meteen achter boodschappen geweest. K geef toe dat k nog mijn zoetigheden
niet kan missen, maar verse tofu is bijna een dagelijkse kost geworden.
Je hebt silk en cotton tofu.
Men spreekt van 2 verschillende structuren: een fijn gevoelige structuur
(vers te gaan klaarmaken) en een iets hardere ruwe structuur
(bij het koken ervan).

'K ben nogal in de watten gelegd. Een eigen ruimte waar de futon klaar ligt en een kotatsu (verwarmingstructuur die onderaan de lage salontafel is ingebouwd).
Deze helpt en is nodig. Papier geeft geen isolatie en alles staat hier open
(ook de hoofdingang). De eigenaars zijn er momenteel niet, zodat ik de komende dagen hier in gezelschap van een aantal katten verblijf.

K sta versteld dat de witte poes zo veel aandacht eist van een vreemde m.a.w.ben ik van harte welkom in zijn thuis. Zodanig zo veel dat hij de schuifdeur van de keuken achterover liet vallen!! AAAh die is gewoon wild.Ondertussen staat de schuifdeur terug op zijn plaats (gelukkig).

Gisteren terug de gelegenheid gehad om in Butokuden te gaan trainen.
Het blijft een heilig plek, die ruimte heeft iets uniek...
Vanavond afspraak niet gemist met T.sensei. Deze had mij in eerste
instantie niet herkend (meer dan normaal) tot na de zware uitputtelijke gi geiko met deze geweldige sensei waar die mijn kendo (als men dit zo kan noemen) terug herkende..
Ondertussen ben k bij een aantal kendoka (sensei)geintroduceerd. K zal er dagelijks paraat staan gedurende mijn verblijf in deze stad (trainingen gebeuren dagelijk uitgezonderd op zondag).

Februarie staat voor solden in de bogu shops, zodat k morgen naar een aantal ga vergelijken. Hopelijk kan ik er met de fiets heen (het is hier al heel de dag aan het gieten).

Gedaan vr vandaag. K zit hier te bevriezen bij het schrijven van dit bericht ...

Buenas noches,

Sena

Aucun commentaire: